``נוסחת הקסם`` של האוצר למלחמה בתאונות הדרכים

הממשלה אישרה הפחתה של 25% במס הקנייה על מכוניות חדשות, ונימקה זאת בכך שההפחתה תתרום לצימצום תאונות הדרכים. בפועל, התוצאה תהיה הפוכה

בספטמבר 2005 הופתע הציבור לקרוא על מהלך חסר תקדים, במגמה לבלום את תאונות הדרכים: הממשלה אישרה את תוכנית האוצר להפחית ב-25% את מס הקנייה על מכוניות חדשות, שאובזרו באמצעי בטיחות. ההודעה לוותה בהסבר תמוה: הפחתת מס הקנייה תתרום לצימצום תאונות הדרכים. החלטה חלמאית...

למסע ההסברה גויס הכלכלן ד"ר יעקב שיינין, מנהל חברת הייעוץ "מודלים כלכליים". הוא ניסה לשכנע את הציבור, כי תוספת אלפי כלי-רכב חדשים הינה מרשם בדוק לצימצום התאונות.

בפועל, ההוזלה היא רעה חולה שתחולל תגובת שרשרת הרסנית:

* ריבוי כלי-רכב יגביר את הצפיפות בעורקי התחבורה.

* הצפיפות תגדיל את מספר הפקקים, שגם כיום מהווים בעיה קשה.

* ריבוי פקקים ועומס הינו מתכון בדוק לתאונות דרכים ולאובדן של מיליוני שעות עבודה למשק.

* זיהום האוויר יגדל ביחס ישר למספר כלי-הרכב הנעים בכבישים (האנתרופולוג ד"ר דני רבינוביץ, הגדיר

את ההחלטה במשפט קצר וקולע: "האוצר העניק מתנה מזהמת לעשירים").

* תוספת כלי-רכב תחריף את מצוקת החניה העירונית והארצית.

* תוספת כלי-רכב פירושה שריפת עוד ועוד מיליוני ליטרים של דלק יקר.

* הגידול הצפוי במספר כלי-הרכב יחייב הקמת צמתים, מחלפים וכבישים נוספים. דבר זה יבוא

בהכרח על חשבון עתודות הקרקע החקלאית המצטמקות במהירות מדאיגה.

* הוזלת מחירי הרכב הפרטי תקטין את המוטיבציה להשתמש בתחבורה ציבורית, מסילתית

ודו-גלגלית. זאת, בניגוד למגמה הרווחת במדינות מתוקנות בעולם, בהן נוקטות הממשלות

בצעדים נמרצים להקטנת התלות ברכב הפרטי.

הפחתת מס הקנייה, שנועדה להיכנס לתוקף ב-2006, תעלה לקופת המדינה כשני מיליארד שקלים בשנה (אובדן הכנסות). אין ספק, שאם פקידי האוצר היו חושבים באמת על טובת הציבור, בריאותו וחייו, הם לבטח היו מוצאים שימושים מועילים יותר ומזיקים פחות לאותם שני מיליארד שקלים.