העיוורון של ראשי המדינה

כותרת מישנה: ראש הממשלה יצחק רבין הולך שולל על-ידי אנשי מע"ץ, שמכרו לו פיתרון קסם בדמות רשת כבישים ומחלפים. השר בנימין בן-אליעזר הצהיר כי פיתוח תשתיות הכבישים הוא פיתרון לבעיית האבטלה, והשר חיים בר-לב הבטיח כור גרעיני לייצור חשמל

1973: פנחס ספיר תיכנן לחסל את הקרן הקיימת לישראל

בשלהי כהונתה של הכנסת השביעית, ניגש פנחס ספיר, שר האוצר הכל-יכול בממשלת גולדה מאיר, אל ח"כ יוסף תמיר, אחז בזרועו ואמר בנימה תובענית: "מה דעתך לאחד את הקרן הקיימת עם קרן היסוד?"

כוונתו של ספיר הייתה שקופה: להעביר את הכנסות הקרן הקיימת לקרן היסוד. במילים אחרות, חיסול הקרן הקיימת, המפעל המייער הירוק של מדינת ישראל זה קרוב למאה שנה.

תשובת תמיר הייתה חד-משמעית: "לא יקום ולא יהיה!"

ספיר 'נזכר' שתמיר מכהן כיו"ר ועדת הפנים ואיכות של הכנסת וחבר בוועדת הכלכלה ויו"ר "השדולה הירוקה" רבת ההשפעה - וירד מהרעיון.


1974: חיים בר-לב: "נפיק חשמל בכוח גרעיני ב-1982"

"בסוף 1982 עומד לפעול בישראל כור גרעיני מבצעי ראשון לייצור חשמל, אשר יפיק 650 מגה וואט!" כך הכריז שר המסחר ותעשייה, חיים בר-לב, מעל דוכן הכנסת, בדצמבר 1974.

הדברים נאמרו בתשובה להצעה לסדר-היום של ח"כ יוסף תמיר, שהתריע על מחדלי הממשלה בהבטחת מקורות אנרגיה חלופיים לדלק נוזלי ומוצק שיידרשו למדינה בשנים הבאות. הדלקים הללו יתייקרו.

תמיר הציע לכונן גוף מרכזי בעל סמכויות ביצוע, שיעבד תוכנית לפיתוח מקורות האנרגיה ולמעבר לשימוש באנרגיה גרעינית נקייה, זולה ובטוחה.

"בשנת 1975 תיאלץ המדינה להוציא מיליארד לירות על רכישת דלק בחו"ל. זהו ביזבוז משווע ועלינו להתנתק מהתלות בייבוא דלקים פוסיליים", אמר תמיר.

לבעיה פנים נוספות. ריבוי תחנות-כוח פחמיות לחופי הים התיכון, מאיים להרוס את רצועת החוף, שהיא נכס לאומי ללא תחליף. כיום, ב-1974, נבנים ברחבי תבל 240 כורים גרעיניים להפקת חשמל. מדוע שלא נלך גם בישראל בדרך זו? שאל תמיר.

ב-2005 נבנו בעולם כ-500 כורים גרעיניים זעירים להפקת אנרגיה. רק לא בישראל. אצלנו, חברת החשמל מכופפת את הידיים של שרי הפיתוח והתשתיות וסוחטת עוד תחנת-כוח פחמית יקרה ומזהמת.

1993: רבין: "תוך שנה וחצי יחוסלו פקקי התנועה"

תוך שנה וחצי יוסר הפקק ממדינת ישראל, ותהיה רשת כבישים שונה לחלוטין, כך הבטיח אתמול ראש הממשלה יצחק רבין במהלך סיור במחלפים שבונה מע"ץ בכניסות וביציאות מתל-אביב.

הביקור, הראשון מסוגו של ראש ממשלת ישראל, נועד לעמוד מקרוב אחר העבודה במחלפי התנועה ולזרז את הקמתם. זהו ביטויו של ראש הממשלה למדיניות המעורבות האישית בה הוא נוקט, ולשינוי בסדר העדיפויות הלאומי.

לדברי רבין, מדינת ישראל מפגרת בעשרים-שלושים שנה מבחינת פיתוח תשתיות הדרכים לעומת מדינה מודרנית מסוגה, "יקח מספר שנים לסגור את הפער. היום אני רואה פה התקדמות אדירה", אמר.

פיתוח התשתיות בדרכים נקבע, לדברי רבין, כיעד הראשון של הממשלה הנוכחית. לכן הוקצה למע"ץ תקציב ממשלתי בסך 1.1 מיליארד שקל לשנת 93', כמעט כפול מאשתקד.

בשלוש שנים הקרובות יושקעו כמיליארד וחצי שקלים בפיתוח הכבישים הבין-עירוניים באזור תל-אביב. כרבע מיליארד שקלים יושקעו השנה, מחציתם בהקמת מחלפים. בשנה הבאה תוכפל ההשקעה הכספית בכבישים אלה.

(הארץ 24.6.1993)


1993: בן-אליעזר: פיתוח תשתיות הכבישים - התשובה למהפך הכלכלי

שר הבינוי והשיכון, בנימין בן-אליעזר, אמר כי פיתוח תשתיות הכבישים היא התשובה למהפך החברתי כלכלי אליו חותרת הממשלה. הפיתוח יסייע בפיתרון בעיות האבטלה, יקצר את מרחקי הנסיעה לעבודה, ייצור תנאים חדשים לתיירות, ישפיע על פריסת התעשייה והמגורים, וכמובן, לדברי שר השיכון, יחסוך חיי אדם.

לדברי בן-אליעזר, מציעה הממשלה תמריץ לשוק עבודות העפר בארץ, "עבודה ועבודה ועבודה לעשר שנים הבאות". הוא מעדיף לבצע את כל העבודות באמצעות השוק הישראלי, אך אם השוק לא יוכל לספק את כל הדרישות, ייאלץ לפנות לגורמי חוץ כדי לעמוד בלוח הזמנים הקצר שתוכנן.

(הארץ 24.6.1993)


 2005: מע"ץ - חבית ללא תחתית

הבוחן את מבצעי מע"ץ בעשורים האחרונים יגיע ללא קושי למסקנה שהקמת המחלפים והצמתים, סלילת הכבישים ויתר עבודות התשתית הנלוות, 'הצטיינו' בטעויות תיכנון ובבנייה בזבזנית ללא ראיית הנולד.

החלטת ממשלת שרון בשלהי 2005, להעמיד לרשות מע"ץ המחודשת תקציב של 19 מיליארד ש"ח לחמש השנים הקרובות, פירושה:

* אובדן לצמיתות של קרקעות מניבות הפוחתות והולכות בארץ, שיהפכו למשטחי בטון ואספלט.

* תוכניות הכבישים החדשים יחוללו תגובת שרשרת של גידול במספר כלי-הרכב, גידול בצריכת

דלק יקר מפז, הגברת הצפיפות בדרכים, וריבוי תאונות.

* פגיעה בתחבורה הציבורית והדחקת התובלה והנסיעה ברכבות.

שומה על הממשלה שתורכב לאחר הבחירות לכנסת ה-17, לדון מחדש בתוכנית החומש של מע"ץ.